Mitt nya jobb

Nu sitter jag i en ganska bekväm soffa i Oviedo, norra Spanien. Barnen sover, alla tre, och jag är förmodligen den enda i huset som ännu är vaken. Tänkte därför ta mig tid att berätta lite om mitt nya jobb, familjen, boende osv.

Jag jobbar som sagt som au pair igen i en spansk familj bestående av mamma Marta, pappa Felipe samt tre små pojkar. Mitt så kallade jobb består nämligen i att ta hand om Pelayo, Eduardo och Carlos. Pelayo är fyra år gammal, gillar att leka med bilar och spela fotboll och håller på med många aktiviteter på fritiden, bland annat har han musiklektioner, simskola och gymnastik. Pelayo är ganska lätt att ha att göra med eftersom det går att förhandla med honom. Sen har vi också Eduardo, kallad Edu och hans tvillingbror Carlos, som kallas Carlitos vilket innebär "lilla Carlos". Tvillingarna är 2 år, började skolan i sommras och är fruktansvärt olika. Eduardo är farligt aktiv, vill alltid leka och busa och hatar att sitta still. Han ser upp till Pelayp något oerhört och anser sig själv vara mycket större än sin tvillingbror. Han vill aldrig ha hjälp utan är "kan själv"-typen, och är därför ganska svår att förhandla med. Carlos är familjens bebis, använder fortfarande napp och vill alltid vara nära någon. Han är väldigt självständig och brukar inte vilja leka tillsammans med sina bröder, utan föredrar att leka själv med någon kloss eller se på en film. Mycket lätt att ha att göra med då han är nöjd bara någon finns i samma rum som honom. (Min lilla smygfavorit) ;)

Pappan arbetar i ett familjeföretag och reser mycket i jobbet. Inom Spanien men också mycket i Europa. Mamman är hemmafru och sysslar mycket med träning medans barnen är i skolan.

Mina dagar måndag - fredag ser ungefär likadana ut. På mornarna ringer den nedrans klockan 7.40. Jag vaknar (förhoppningsvis), gör mig iordning och käkar frukost tillsammans med familjen vid 8. Sedan hjälps vi åt att fixa iordning barnen inför skolan, sätta på uniformerna, fixa ryggsäckarna osv.

Vid 9 tiden lämnar jag och mamman barnen på skolan. De går i en privatskola som är katolsk och engelsktalande. Sedan åker jag med mamman till min språkskola där jag har lektioner 9.30-11 varje vardag. Skolan ligger nära hemmet så är det fint väder så promenerar jag hem på 20 minuter, men om det regnar så tar jag metron och är hemma på 5 minuter. Enkelt och bekvämt.

Sedan brukar jag använda familjens lilla gym som de har hemma på övervåningen, käka lunch hemma eller med någon kompis ute och så hämtar jag och mamman upp barnen igen vid 4 tiden. Från 4-9 leks det, käkas middag, badas och sedan bums i säng klockan 21.00. När pojkarna är i säng så käkar jag antingen kvällsmat med föräldrarna i hemmet, sitter barnvakt (1 gång i veckan) går ut o käkar med någon kompis eller har ett språkutbyte. :)

Helgerna ser dock väldigt olika ut. Förra helgen åkte jag till Sevilla med en kompis som har sin familj där och nu den här helgen är jag i Oviedo där barnens morföräldrar bor. Marta och Felipe är nämligen i Costa Rica på semester nu och jag passar barnen tillsammans med alla släktingarna de har här i norra Spanien. Dock föredrar jag att vara i Madrid eftersom jag har alla mina vänner där.

Nästa helg kommer också tillbringar här i Oviedo och på söndag nästa helg åker vi tillbaka till Madrid!

Ja, så ser mitt liv ut mer eller mindre, och förhoppningsvis kommer jag vara aktiv på bloggen nu så jag slipper dessa lååånga tråkiga inlägg för att uppdatera. Föredrar nämligen inlägg med mycket bilder och lite text framför sådanahär uppsatser.


Kommentarer
Postat av: Din trogne bloggläsare Ingman

"Ja, så ser mitt liv ut mer eller mindre, och förhoppningsvis kommer jag vara aktiv på bloggen nu så jag slipper dessa lååånga tråkiga inlägg för att uppdatera. Föredrar nämligen inlägg med mycket bilder och lite text framför sådanahär uppsatser."



Det föredrar jag oxå! ^^

2010-02-15 @ 00:27:42
Postat av: Svar Ingman

Haha. Ok. Ska försöka fixa sådana inlägg istället då ;)

2010-02-15 @ 00:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0