Madrid

Idag tillbringade jag födelsedagen inne i stora staden! Oj vad fint det är inne i de gamla delarna av Madrid. (De nya områdena kan jag inte säga så mycket om eftersom jag itne har sett dem ännu.)

Jag åkte med pappan Alvaro samt barnen till skolan imorse och sedan följde jag med pappan till jobbet som ligger i utkanten av Madrid. Från området där han jobbade tog jag för första gången i mitt liv tunnelbanan in till Madrids centrum. Jag gillar tunnelbanan eftersom den är lättvindig och snabb.

Väl framme hittade jag ett ställa att sitta på och tog fram min enorma karta över staden eftersom jag inte riktigt visste vart jag skulle gå. Planen var att besöka Prada museumet, men eftersom vädret var kanon så ville jag inte gå innomhus och titta på en massa målningar. Nej, istället gick jag till den största parken mitt inne i Madrid! Jag strosade runt där i några timmar och bestämde mig under tiden för att försöka hoppa på en av de där röda sightseeing bussarna som alltid är fullproppade av kineser!

Sightseeingen kostade 17 euro och resan var värd pengarna eftersom jag fick en överblick över hur Madrid, den gamla delen av Madrid, är uppbyggd. Jag fick också se alla de vackra byggnaderna, parkerna, monumenten, slotten och museumen i huvudstaden!


Metron som tog mig in till centrum

Väl inne startade jag med ett besök i den enorma parken "Parque del Retiro"










Monumento a Alfonso XII




Monumento a Alfonso XII


Här utövade några japaner någon slags långsam dans


Rolig figur som är det första du ser när du kommer in i parken genom huvudingången




Palacio de Cristal







Därefter gav jag mig ombord på sightseeing-bussen för att se mer av Madrid


Min lilla kinesbuss!


Puerta de Alcalá


Tyvärr kunde jag inte få höra vad som sades om de olika platserna på svenska...


Plaza de Colón


Jag på kinesbussen


Plaza de Cibeles


Metropolis, starten på huvudgatan Gran Vía


Gran Vía


Gran Vía


Ingången till Templo de Debod


Palacio Real


Palacio Real


Catedral de la Almundena


Catedral de la Almundena


Utsikt över Madrid och Parque de las Vistillas


San francisco el grande


Puerta de Toledo


Calle Mayor


Calle Mayor


Puerta del Sol






Museum

Efter lunch tog jag tunnelbanan tillbaka till pappans jobb, vi "övningskörde" lite med Forden och han tyckte att jag körde bra. "Mer aggressivt än de andra svenskorna" men det var någonting positivt sade han. Imorgon ska jag därför hämta barnen själv på eftermiddagen eftersom pappan tyckte att min körning var tillräcklig.


Min nya lilla superbil!

Efter skolan lekte barnen lite på skolgården och sedan åkte vi hem, gjorde läxor, lekte och jag och Marina bakade en chokladtårta på min födelsedag. Jag fick också en fin födelsedagssång på spanska av hela familjen framför en fotbollsmatch på tv! De är så gulliga mot mig!

Imorgon bär det av till Alcalá tidigt på morgonen och jag ska besöka det gamla universitetet där tänkte jag, samt katedralen en sväng!


Kommentarer
Postat av: Bror

Grattis i efterskott. Du kom alltså fram till hur du skulle få dem att fatta att du fyllde år ;) Dom kollar på fotboll, så bra... :)

2009-09-16 @ 15:22:33
Postat av: Catrine

åååh, förstår varför du tyckte att madrid var vackert! det såg ju helt sagolikt ut.



härligt att höra att du verkar trivas! :)

2009-09-16 @ 15:34:28
URL: http://catrinen.blogg.se/
Postat av: Pappa

Bus turistico, fantastiskt va...

2009-09-16 @ 20:08:41
Postat av: Svar Bror

Haha! Ja, jag frågade mamman om jag kunde baka en tårta tillsammans med barnen så då förstod hon :P HAHA! Grabben är fotbollsgalen och pappan gillar det också! :)

2009-09-16 @ 22:10:19
Postat av: Svar Catrine

Maddir är hur fint som helst och jag längtar så tills nästa gång jag har tid att åka in dit. Då ska jag inte ta turistbussen utan besöka några av platserna på riktigt! Vill så gärna gå till Palatset och Prada museumet! :) Jihooo!

2009-09-16 @ 22:11:47
Postat av: Svar Pappa

Det bästa jag har sett! Nej då, men det var ett bra sätt att få en överblick av hur staden är uppbyggd och vilka platser det finns att besöka!

2009-09-16 @ 22:13:53
Postat av: Mimmi

Oj vilka fina bilder ,intressant för oss att få se.

vilka utsmyckningar på husen.Fina bilder på dej själv också. kul.Undrar vad det är för fordmodell. Kan du inte ta en sväng hem med den så köper jag den, kan köra dej tillbaks. Kramis på dej.

2009-09-17 @ 15:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0