Jerez de la Frontera

Dagen har tillbringats i staden Jerez de la Frontera som ligger 10 minuters tågresa ifrån el Puertos centrum. Jag tog bussen in till centrum och sedan tåget till Jerez. Grace mötte upp mig på stationen tillsammans med en annan au pair, Katrin, som också bor i Jerez. Vi tre strosade runt på gatorna i Jerez, men det var på tok för varmt för att vi skulle orka gå och utforska staden. De digitala skyltarna som visar vad klockan är, samt temperaturen, visade att det vid två-tiden var 42 grader i Jerez. Inte konstigt att jag kände mig alldelles matt när vi gick och letade efter restauranger med sittplats i skuggan.


Tågresan till Jerez gick mycket fort


Jerez var en fin stad, men inte i närheten så vacker som Cádiz


Där fanns ett slott




Grace och Katrin påväg mot Katedralen i Jerez





Jerez katedral, jätte vacker och ståtlig







En "bodega", en lokal för vintillverkning och vinprovning. Dessa fanns det gott om i Jerez


En, av flera, plaza i staden

Hela dagen gick vi runt i staden och provade olika restauranger/barer. Vi beställde tapas, vin, frukt och glass. Mycket gott, men det hade underlättat om det hade varit sisådär 10 grader svalare. Jag vill inte klaga, men 42 grader är lite för varmt för min del.

Det blir garanterat mer resor till Jerez, men aldrig någonsin igen när det är sådan värme. I el Puerto blåser det alltid lite från havet och det gör att det inte blir samma värme där som i Jerez, som ligger en bit in mot landet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0